Framme

Location: Shanghai
First day



På bilderna: kinesisk frukt och jetlaggade resenärer pigga 04:00

Nu är vi äntligen framme :). Andra flyget tog 10 timmar och vi var till 99% de enda skandinaverna ombord. Jag var den enda i närheten av att ha blont hår ;)

Har redan lärt mig att kineser från Shanghai har hemskt bråttom med allt - tränger sig i köer och vill gärna inte följa de 4 simpla flygplansreglerna (sättet uppe, bältet på, mobil av och fönstret öppet). Men fördelen är att allt går ganska snabb så även fast jag och Björn satt allra längst bak tror jag inte jag sett ett flyg tömmas så fort!

På flygplatsen hämtade Björns mammas kompisar Shi Hua och Yi Ming (Wezz som jag kunde kalla honom på engelska) upp oss och körde oss till Shi Huas lägenhet. Den är otroligt fin och i vårt gästrum har vi värme (halleljua). Hon har redan tipsat oss om massa saker att göra imorgon så ser fram emot det.

Nu har vi fått i oss en riktigt god middag och ska sova ut i en säng :)
Rebecka

We have finally arrived! The second flight took 10 hours and on board we were to 99% the only Scandinavians (I saw two from Ireland for example) and I was the only one even close to have blond hair ;)

I have already learned that Chinese people from Shanghai are always in a hurry - they have no sense for queuing (to a swede like me, that is a big cultural thing) and do not follow safety instructions on board (could be their lack of understanding English). But with that said, it makes things go really fast so I don't mind!

At the airport we got picked up by Björns mothers friends Shi Hua and Yi Ming (or Wazz, his English name) and they drove us home to Shi Huas apartment. It is beautiful and our guest room has heating. She has already given us tips on what to do tomorrow that I am looking so much forward to.

We have had a lovely meal of Chinese food and are of to bed!
Rebecka 

Kommentera här: