Gåvor till Kina ღ Gifts to China

Location: Home
Days left: Not many...
 
 
Väskorna är nu fullknökade med diverse presenter till de vi kommer träffa (spoileralert för dig John! Oroa dig inte för bilden dock). Dels lite klassiska småsaker med älgar på, lite svenskt godis men även mat som är billigare här. I detta fallet kaffe i kapslar, riven ost och rostad lök. Antalsmässigt ca 100st, 1kg och 2 burkar.
 
Jag har också precis lärt mig att i Kina är det oartigt att öppna presenterna man får - man tackar bara och öppnar dem senare. Min personliga tolkning på detta är det klassiska budskapet "det är tanken som räknas". Lika så ska man alltid tacka nej, även om man vill för att sedan bli mer eller mindre övertalad att tacka ja. En lång (onödig med fin) processes som jag känner kommer vara svår att lyckas med. Men kanske att visa stor tacksamhet funkar lika bra. Xiexie (tack) är ett av de typ åtta orden jag kommer använda mig av så kommer nog låta väldigt tacksam!
 
Rebecka
 
The bags are now filled to the edge with gifts for our family and friends (spoileralert for you John! - but I can say that the coffee is not for you). Some of it are those classical tiny gifts with mooses on, some swedish candy but also food that is much cheaper here. In this case coffee capsules (about 100), grated cheese (1kilo) and rosted onions (2 jars). 
 
I have also just learned that in China it is impolite to open gifts or say yes to an offer without first saying no a few times. I will find it hard but considering that one out of about eight words I know in chinese is xiexie (thanks), I can at least sound a greatful.
 
Rebecka

Kommentera här: