Marknadsfynd och mycket god mat!

Location: Shanghai
Day: 4
 
 
I morse försov vi oss lite grann så har inte hunnit med lika mycket idag, plus att vi reste runt en del vilket tog tid. 
 
Vi började med att ta tunnelbanan till Qibaolu 七宝路 eftersom vi blivit tipsade om att där fanns bra marknader (det visade sig sen att det var Qipulu 七浦路 vi skulle till). Istället hittade vi massa butiker och köpcentrum i blandade prisklasser. Vi gick runt en del men köpte bara mat, en mangodricka från Coco och crepes (grädden smakade ganska olikt från den svenska, annars gott!). 
 
 Hemsk bild men underbar mat!
 
Där mötte vi även upp med John, min pappas kusin, som bor i Shanghai sedan flera år tillbaka och han tog oss till rätt marknad och visade oss runt där. Det var verkligen billigt, men man får ändå se till att pruta eftersom det är dålig kvalitet. Jag köpte ett iPad mini skal för 35kr/yen och även små presenter för 40kr/yen. Det är verkligen ett ställe jag rekommenderar om man letar billiga prylar - dock tror jag inte de är bra på engelska. John berättade att de ofta blir lite chockade när han börjar prata kinesiska och de känner sig lite obekväma - de är inte vana vid européer som kan prata kinesiska.
 
Sen var det redan dags att ta tunnelbanan hem för att möta upp med Shi Hua, henne man, son och sonens flickvän för att äta ute. Vi gick till ett ställe som liknande det vi var på igår där man får steka allt man beställer själv i mitten av bordet. Det är bra övning av kinesiska för min del för man beställer in maten rullande och då får jag repetera för varje maträtt. Nu kan jag till exempel säga "jag är mätt", "tack för maten", "det där var jättegott" och tacka ja/neka till ny/mer mat.
 
Nu börjar det bli fullt med planerade saker vi ska göra, så vi lägger oss tidigt ikväll för att hinna med mycket imorgon!
 
Rebecka

Kommentarer:

1 Pappa:

skriven

Ser ut som ni stormtrivs, fortsätt lägg upp bilder och hälsa John :-)

Svar: Jadå! Det ska vi göra :)
uteivarlden.blogg.se

Kommentera här: