Nyår på "landet"

Location:  桐庐县富春江 Tongluxian, Fuchunjiang
Day: 9



Tidigt imorse fick vi snabbt duscha och ta en liten packning med oss ut till bilen. Morgonen bjöd på en fyra timmar lång bilfärd (i en trång men lyxig bil = en Jaguar för 1.3 miljoner med obekvämt och litet mittsäte). Men det gick väldigt bra ändå, vi byttes av lite och hade flera stopp på rastplatser där vi bland annat åt takeaway i en platspåse (supergott!).

Tillslut kom vi fram till en liten by i en dal. Hur fin som helst! Här är vi tillsammans ca 22st* som firar nyår, Shi Hua och Chen Fan (fru och man)s släkt vad jag förstått. Det är även finare väder här, i Shanghai var det grov dimma igår/idag men här lyste solen och det var riktigt behagligt! Vi åt traditionell kinesisk mat och gick sedan på en liten vandringsfärd i bergen (bara jag och Björn) där vi gjorde vandringspinnar av ett dött bambuträd. Riktigt fint var det, dock trampade jag i vattnet :(

När vi kom tillbaka satt några och spelade mahjong och jag fick hjälp av en söt gumma som gjorde att jag vann nästan hela tiden (även när jag spelade själv). Lite mer traditionell mat på det och nu ligger vi båda och vilar ut i ett av rummen som hyrts. Verkar som ett vandrarhem typ, och vi fyller nästan hela huset! 

Det skjuts fortfarande lite raketer och smällare men jag vet inte om det är för att vi träffats dagen efter eller om det är tradition att skjuta under hela veckan. Tror tanken är att vi bara ska umgås och ta det lugnt här, sedan kommer Björn och jag ta tåget tillbaka tidigare (söndag) för att krama ut det sista i Shanghai innan vi åker till Kunming!

Rebecka

* Björn inflikar och säger att ca 22st är ett olämpligt sätt att beskriva mängden folk. Antingen skriver jag ca 20 eller exakt 22. Dock är det ju ca 22st här så jag valde att behålla mitt utlånade i texten.

Early this morning we both took quick showers and grabbed a pre-packed small bag to the car. This morning consisted of four hours in the car (in a crowded but fancy car - Jaguar). We had a few breaks on the way and did pick up takeaway in plastic bags (delicious!).

We finally arrived at a small valley with a beautiful view! And here family of Shi Hua and her husband Chen Fan has gathered to celebrate the new year. The weather here is much better than Shanghai, sunny and worm instead of heavy fog. First we had a meal of traditional Chinese food and then Björn and I went up in the mountains with our "walking-sticks" made out of bamboo. So many lovely views, but I did step into the river once :(

When we got back, some were playing mahjong and an old lady helped me - making me a winner almost each time! Some more traditional Chinese food and now we're both resting in on of the hired rooms. I believe nothing special is planned for our stay here - just relax and have fun! Björn and I wills go back by train on Sunday to spend a few more days in Shanghai before going to Kunming!

Rebecka

Kommentera här: