Resfeber & packning ღ Jitters before the journey & packning

Location: Home
Days left: about a half week
 
 
Nu börjar det bli riktigt pirrigt! Visumen har kommit, filmer är överlagda på iPaden, presenter är fixade, vi har subway-kort till Shanghai och jag har vägt min (tomma) backpacker väska. Det som återstår är att packa och tänka ut vad vi vill göra mer i detalj. Men att packa är inte det lättaste!
 
I Shanghai just nu är det nästan vinter. Det är ganska fuktig luft som gör att det känns kallt och på nätterna är det fortfarande minusgrader (men det ser ut att bli varmare tills vi kommer). Vad jag inte visste innan är att man inte värmer upp sina hus i Kina - det är väldigt ovanligt, något man bara gör i nyare hotel t.ex. Därför har man såhär års jacka inomhus och klär sig gärna i flera lager. Geografisk sätt ligger Shanghai nästan lika "nära" ekvatorn som Kairo, så nu vintertid kan det ju faktiskt bli kallt!
 
Kunming däremot (den andra staden vi kommer besöka) ligger mer söder ut och benämns ibland som den Eviga Vårens Stad. Där kommer det vara mer behagligt väder. Som jag förstår det är de Kinas 16:e största stad, 3 miljoner invånare som är väldigt känt för att vara mysig och lugn. I provinsen* Yunnan som Kunming tillhör finns väldigt många minoritetsfolk (55 st om jag inte minns fel). Nu har ni kanske lite inblick i vad Kunming är för stad!
 
Just nu är det många tankar som flyger, förväntningar och frågor. Hur ska jag klä mig? Kommer jag få dricka te varje dag? Kommer allt vara så otroligt billigt? Kommer jag bli proffs på att äta med pinnar? Kommer jag snarka på flyget så att Björn inte kan sova? Kommer jag ens få sova i en säng eller blir det på en bambumatta?
 
Rebecka
 
*motsvarigheten till ett landskap ungefärligen
 
The Visas has arrived, I have loaded my iPad with movies, bought presents and been given subway-cards. The only thing left to do is pack. But what we must consider is the different climates in the cities.
 
In Shanghai it's almost winter and the moist air makes it colder - during nights it is below zero (might be warmer when we arrive). I just learned that heating in buildnings is very unusal and you often wear jackets inside during colder times of the year! Looking at the map, Shanghai is not located as south as you'ld guess. It is about as "close" to the equator as Kario - so it is not surpriceing that it can be cold!
 
Kunming on the other hand (the other city we will visit) is located in the very south of China and is know for always have sping-season. I might be a bit of with my facts but Kunming is the 16th larges town in China, has 3 million habbitans and the province Yunnan (where Kunming is located) has 55 differente minortiy people!
 
Lots of thing on my mind right now. How do I dress? Will there be tea every day? Will it be super cheap? Will I become a professional chopsticks eater? Will we be sleaping on carpets made of bambu?
 
Rebecka

Kommentera här: