Språket ღ The langugage

Location: Home
Days left: about a week
 
Idag har jag spenderat dagen med att lära mig lite kinesiska! I vår kommer jag läsa 15p (alltså 50%) kinesiska på distans som egentligen börjar nästa vecka, men jag har tjuvstartat lite ;)! Jag vill ju ha ett bra utgångsläge när jag väl är där :)
 
Kursen är bra då man lär sig mer teoretiskt, hur språket är uppbyggt och speciellt allt som har med tecken att göra, men hemma hos Björn lär jag mig lite mer artighetsfraser. Exempelvis: tack, det här var jättegott, jag kan hjälpa till, jag klarar det själv. Dock glömmer jag dem ganska snabbt :).
 
Det är inte så svårt som man tror, lite ovant med uttalen som är väldigt specifika men språket är väldigt logiskt uppbyggt! Björn har även kommit på ett kinesiskt namn åt mig; 丽贝, uttalas Li Bei och betyder vacker snäcka! Först skulle det blivit Li Bei Ka (låter nästan som Rebecka) men Ka betydde (spel)kort så det tog jag bort! Väldigt nöjd med det! :D
 
Förhoppningsvis kommer jag kunna säga några meningar när jag kommer dit, men det finns tusentals tecken att lära! 
 
Rebecka
 
I've spended today learning some Chinese and this spring I will study 15 universety points. The course doesn't start until next week but I have started ahead. The course is great for theory and understaning of the language but with Björn and his familiy I learn to be polite and say specific phrases (ex. let me help or that was delicious!). 
 
It's not as hard as you would think, it's just the pronunciation that is very specific. I now even have a made up Chinese name, 丽贝, pronunced Li Bei and it means beautiful seashell. It was first to be Li Bei Ka (try to day it, it sounds quite like Rebecca), but since Ka meant card we shortened it instead and now I'm very pleased!
 
Rebecka

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

bajs

2 Anonym:

skriven

<3

Svar: <3
uteivarlden.blogg.se

Kommentera här: