Vad jag inte visste om Kina del 1

Tänkte berätta lite om olika saker jag upplevt nu i Kina!

Ingen värme inomhus
Eftersom det egentligen är varmt under de flesta tiderna på året har man väldigt dålig isolering och använder olika värmefläktar på vintern. Man går ofta klädd i koftor inomhus och man har gärna tofflor på sig eftersom golven är kalla.

Te
Att te dricks i småsmåkoppar, det visste jag innan men man har ofta glasbehållare, i två lager, som kanske rymmer 4dl och där i har man teblad och vatten. Det har man med sig till jobbet och dricker på under dagen (typ som våra takeaway kaffe). Dock smakar det inte så gott tydligen, men det anses nyttigt!

Toaletter
En en uplevelse i sig här. Offentliga är ibland "vanliga" och ibland hål i marken - för att minska bakteriespridningen. Dock kan man behöva ta med sig eget papper (väldigt bra att veta, jag visste inte det men kleenex är ibland heliga. Hemma hos folk är det vanligare med japanska toaletter. Stolsvärmen är super men några andra knappar vågar jag inte klicka på (ex massage, spray osv).

Finns antagligen mycket mer, får uppdatera senare!
Rebecka

Kommentarer:

1 Sharon:

skriven

Vi önskar du och Björn 新春快乐! (glad vår festival!) i Shanghai. /Fam.. Walter

Svar: Tack så mycket! :) hälsa alla där hemma! :) 谢谢
uteivarlden.blogg.se

2 sharon:

skriven

Dig och Björn menar vi :) o hälsa alla släktingar och vänner.新年好 är bra ord att anväda/Sharon

Svar: Tack sp
uteivarlden.blogg.se

Kommentera här: