0 Läs mer >>
Nu är vi hemma och har båda kastats rakt in i jobb och studier! Ful rulle med andra ord. Jag har jobbat lite på en sammanfattning men det kan ta ett tag innan den kommer upp. Vill ni läsa om fler resor får ni hålla utkik i vår eller sommar då jag tror det är dags igen (dock inte riktigt så långt bort!).
Tack alla ni som följt oss!

Hemma!

0 Läs mer >>
Fått upp några inlägg, kommer mer om igår lite senare. Nu packar vi inför hemresan som ska ta ca ett dygn. Det kommer förhoppningsvis ett sammanfattningsinlägg som jag har jobbat på också men annars är resan nästan slut!

Kram!

Uppdatering igen

Day: 24

Igår hade vi en riktigt lugn dag då vi sov ut och åt massa choklad (tack mamma!). Känns konstigt att få saker skickade till sig bara man är borta så här kort tid men det var ju smidigt att skicka med Björns föräldrar när de kom.

Vi såg en superbra film (med engelsk text). 101 något hette den - ska se om jag kan hitta en länk eller så senare.

Idag har vi checkat in på samma hotell som Björns föräldrar för att lättare ta oss till flygplatsen tidigt imorgon. Förmiddagen gick åt till att packa och röja i lägenheten och nu har vi redan hunnit gå ut en sväng från hotellet för att handla. I Kina är det jättevanligt att man packar allting för sig (enorma mängder plast) och Björn visade mig en godis butik med bara massa små förpackningar godis, nötter, torkad frukt och kött! Det är väldigt smidigt att ha när man är på resande fot och mycket är packat med luft så det inte går sönder lika lätt.

Vi köpte lite blandat smågodis, belgiska våfflor (6st 2-pack), torkad frukt och ett paket med 60st oreo paket (med 2 oreo i var). Oreosen kostade 15kr och totalt tror jag vi betalade 40kr. Så nu har vi så det räcker och blir över :).

Ikväll ska vi äta middag här på hotellet med Björns föräldrar och några andra goda vänner till dem. Tidig uppstigning i morgon för att flygs till Shanghai och sen i övermorgon flyger vi hem! Det har gått fort, vi har gjort mycket, jag har lärt mig mycket och kommer definitivt vilja åka tillbaka! Men vi har båda lite hemlängtan efter mjölk, värme i huset, kranvatten, gym och allt det där som man brukar sakna - så vi kommer hem precis lagom färdigresta!

Uppdatering

Day: 23

Vi har haft en riktigt lugn och skön dag idag då vi bara gjort vad vi känt för. Vi började med att ta bussen mot Green Lake Park men hittade istället ett tempel på vägen, Yuantong Zen Buddhist Temple, som Björn besökt innan. Vi betalade 6¥ var (gratis för gamla, barn och buddhister) och fick vid ingången rökelse och ljus (används för att be). Vi gick runt en del och jag köpte lite små souvenirer innan vi vandrade vidare.

Vi kom till Green Lake Park (som inte är något för fågelrädda, det kryllar av fiskmåsar som matas!) och jag köpte ett varmt bröd med jordnötsfylling och mangodricka från Coco. Därefter gick vi till centrum och satte oss för att käka en sen lunch (16-tiden). Nu tar vi det bara lugnt och surfar lite, känner oss ganska slitna från både idag och igår!

Tempel

Day: 22

Imorse gick vi upp tidigt för att ta bussen och träffa Yashan och hennes kompis. Tillsammans tog vi buss 62 och 51 upp till västra bergen för att se drakporten. När vi hoppat av den kommunala bussen tog vi Tourist Green Bus (12,5¥ per person, enkel resa) till ingången där vi betalade 40, resp 20¥ (studentrabatt).

Väl inne kunde man gå omkring fritt, mycket uppför trappor och backar längs med bergskanten, förbi små små tempel (där jag funderade på att be för att inte trilla över kanten - kineser är inte rädda av sig) och många små butiker. Jag köpte ett speciellt armband med mitt kinesiska namn (som inte riktigt blev som jag tänkt mig, menmen) och det fanns mycket roliga saker att se på. Priserna var helt okej!

Måste bara tillägga att de hade helt underbara soptunnor bestående av stenliknande cementskal med hål i där man bara slänger allt (inga påsar, men ändå uppdelat i olika kategorier) och sedan hål i botten där de sopar ut det. Haha, underbart!

Det står ofta några anställda och erbjuder sig ta foto vid fina platser (liknade våra foton när man åker berg-och-dalbana) och när vi skulle ta en bild (Björn och jag) så tog en sådan fotograf på oss med. Tänkte nog mest att han ville ha den och visa upp som exempel, det känns som att halva Kina har tagit bilder på oss nu (mig i alla fall).

Vi gick upp och förbi drakporten (någon av alla små tempel, vi missade exakt vilket det var) och sedan enda upp till bergets topp. Där efter gick vi ner genom en mini "stenskog" för att hitta en speciell by där vi tänkte äta. Dock hittade vi den inte innanför området med inträde så vi bestämde oss för att gå ut. Då kom en flicka springande och undrade om vi ville köpa bilden på oss som hon höll i handen (från innan). Vi tyckte det var så kul att de letat efter oss (jag var kanske lätt att hitta, med min ovanliga hårfärg) så vi köpte bilden för 20¥.

Väl utanför frågade vi om vägen och de sa att det skulle ta ca 1 timma men efter att ha kört på hårt i uppförsbacke i en kvart var vi framme! Det var värt det för maten var supergod! Efter maten åkte vi med en skåpbil för 60kr (för alla) tillbaka till den kommunala bussen 51.

På vägen hem hoppade vi av någon station tidigare än vanligt för att besöka ett shoppingcenter vi sett men inte varit i. Spontantköpte biobiljetter till en film om en apkonung (kinesisk mytologi), 大闹天宫 - 孙悟空, och kollade runt i butiker innan bion började. När vi köpte biljetterna sa de i kassan att filmen var på kinesiska (ganska självklart men snällt att påpeka) så blev väldigt förvånad när det var engelsk text! Vi skojade även lite om 3D glasögonen som var av den gamla typen (svarta tunna plast med svart glas), då de hemma brukar glida ner på Björns näsa (eftersom det är tunga) så var det antagligen därför de inte hade sådana här ;).

Nu har vi promenerat hem och bara tar det lite lugnt (kinesisk tv är en kulturupplevelse i sig!). Imorgon är en oplanerad dag som antagligen bjuder på sovmorgon och lite kompletterande shopping - alternativt internet på starbucks.

Dragon gate

1 Läs mer >>
Day: 20

Nu har vi lite fri tid att planera själva vissa dagar, bland annat idag. Vi sitter nu på starbucks (wi-fi och frappuchino är det bästa som finns ibland) och har gjort en hel del shopping. Lite converse, coola mobilskal och te är det vi (jag) köpt idag och när vi känner oss nöjda med mängden förbrukade tid på internet så ska vi handla lite mat på carefour och ta taxi hem. Vi prövade att ta bussen in, det kostade visserligen bara 1kr per person (Björn var mycket generös och bjöd mig!) med det tog nästan en timma och det var ganska trångt.
Nu är det inte så lång tid kvar, så vi håller på att checka av saker vi vill göra/köpa! :)

Lite egentid

Day: 18

En lugn morgon på hotellet som följdes av en resa runt skön hotellet ligger vid (Kinas näst största) för att äta lokal mat. Vi åkte hem och på vägen fick vi hjälp att köpa uppladdningsbara externa batterier till iPad/iPhone osv (200kr/st). Försökt ta ett lite lugnt i lägenheten, äta fler roskakor (vi hade visst en låda med tio färska) och runt midnatt fick vi besök av Björns föräldrar som kommit hit.

Day: 19

Idag har det skiftat, jag är nästan frisk men Björn har blivit sjuk. Vi sov bort nästan hela förmiddagen men åt sedan lunch med en massa olika vi känner. Efter det gick vi på spa, något som är billigare än hemma, och skulle egentligen ätit ute men åkte hem istället för att vila.

Tillbaka i Kunming

Location: Cheng jiang
Day: 17

(Rester jag fick sen efteråt - supergott!)

Idag har vi tagit det väldigt lugnt, spanat in området, ätit lokal mat till lunch och solat lite. Jag är lite sämre, förkylning, så stannar hemma medan de andra drar ut på middag och kokar lite snabbnudlar. Har lämnat in mina läxor i kinesiska, så skönt att bli av med det :)

Imorgon ska vi checka ut men vet inte exakt vart vi kommer ta vägen, kanske några berg eller en liten by! Efter det är vi tillbaka i lägenheten i Kunming (där vi inte har wi-fi) så kanske inte kommer inlägg lika ofta. Ska planera lite för saker att köpa med hem, allt från converse till te!

Angsang hotel

0 Läs mer >>

Vi hade med oss detta blandpaketet med roskakor till hotellet att ha till frukost och fika. Mums! Butiken ligger supercentralt i Kunming och vi kommer nog gå dit igen (vilket kanske med för fler bilder från butiken!)

Roskakor från Kunming

1 Läs mer >>
Location: Cheng jiang
Day: 16

Idag har vi åkt till ett hotell ca 1 timma från Kunming. Här finns internet så har kunnat ladda upp lite inlägg! Vi har inte gjort så mycket och jag är förkyld så kommande dagarna blir att slappa, sola, bada och planera för resterande tid i Kunming. Hoppas på fortsatt bra väder, lite blåsigt framåt kvällen.

Lite nedvarvning

Högersvängar vid rödljus
Jag lärde mig ganska snabbt att även om det är grönt för gående och rött för bilar så får de ändå alltid göra en högersväng. Så det gäller att vara beredd på det mesta när man försöker korsa en väg (eller bara ta sig fram på trottoaren också för den delen - mopeder och cyklar verkar inte följa några regler alls).

Rean
Istället för att skriva på vårt klassiska sätt, exempelvis 30% rea så skriver de hur mycket man behöver betala (7 - enkel siffra inga procent). Bra att veta så man inte fyndar på fel håll ;).

Gratis wi-fi
Som storstad erbjuds ofta gratis wi-fi, med den lilla haken att koden blir tilldelad via sms. Du skriver in ditt nr och får ett sms med kod. Lite problematiskt om man som jag har en iPad. Förslagsvis har man med sig en mobil och köper till ett billigt kinesiskt kontantkort. Löser problemet och kan vara bra att ha!

Rebecka

Vad jag inte visste o...

44 Läs mer >>
Location: Kunming 昆明, Jiu Xiang 九乡, Yunnan JiuXiang Scienc Area

Imorse checkade vi ut klockan åtta och tog oss till busstationen. Därifrån tog vi en buss, 10kr/person, till ett ställe med grottor och vattenfall. Stenskogen och grottorna marknadsförs ihop som det man bör se ovanför och under ytan. Inträdet var billigare - tror det var 70kr resp 45kr för student. Gratis för barn (kanske lika så i Stenskogen) under 130cm. I entrén fick vi även varsin flaska vatten! Stort plus!

Här tyckte jag att hela upplevelsen var mer anordnad, till skillnad från Stenskogen där man bara gick omkring fritt, och det var positivt! Det började med en hiss ner i en klyfta mellan två berg där floden "började". Där fick man åka båt och vi hade tur som fick en guide som kunde sjunga. Först berättade de om en kärlekshistoria, typ likt Romeo och Julia, och sedan sjöng hon som de gjorde till varandra från de olika sidorna av klyftan. Sen sjöng hon lite traditionella sånger och om mig och Björn - för att vi var utlänningar haha :)!

Här längre ut på landet får vi kanske mycket uppmärksamhet för att vara utländska, speciellt jag. Man ser en och en annan som smygfotograferar men det finns också de som kommer fram och vill ta en bild. De flesta stirrar dock bara mer eller mindre diskret - typ överallt. Småbarn är gulliga dock och ibland säger de något gulligt på engelska (en nu när vi åt kvällsmat som ropade "Good morning" haha, så sött)!

Efter båtturen fick man gå in i grottorna, mycket häftiga olika fenomen och mycket trappor! Tror vi var där i kanske tre timmar och på slutet kunde man välja att ta en linbana eller gå. Linbanan kostade 30kr/person och hade ganska lång kö så vi valde att gå, vilket inte alls var så jobbigt. Är man dock orolig för trappor går linbanan bra och inne i grottan finns det män som kan bära en upp som små troner (anta att konceptet utgår från smala kineser för de såg inte överdrivet vältränade ut).

Vi tog bussen tillbaka för samma pris och vid busstationen hämtade Yashans föräldrar oss och de bjöd på typiskt småsnacks från marknaden, små tomater (plommon- och körsbärstomater i flera färger) och små frukter som ser ut som små avlånga gröna äpplen, smakar päron och blir som dadlar när de torkar (har kärna). Jag fick några små accessoarer som var typiskt kinesiska och en sak till min bror (som jag frågat Yashan om det fanns i Kunming och hon hade tydligen fixat det supersnabbt! Kinesisk gästvänlighet i högsta grad!).

När vi kom till Kunming hälsade vi på Yashans mormor och morfar och åt lite småsaker så som jordnötter (så billigt här, 1kg för 10-20kr), drakfrukt, okänd frukt (haha) och te så klart! Tyckte väldigt mycket om det gröna teet vi fick smaka men vi fick även egen odlat svart te.

Yashan tog med oss till en butik där de säljer kakor med rosor i och köpte dels två färska att äta direkt men även några att ha nu när vi bor i Kunming. Oväntat gott! Butiken verkade vara lite exklusiv, 8st för 50kr men hon sa att det var inte alls lika gott att köpa från något annat ställe.

Hennes föräldrar bjöd oss på risnudlar till kvällsmat på en restaurang med en speciell historia bakom. Huset ägdes innan av en vis man som skulle skriva ett prov och bad en pojke om soppa. Pojken råkade dock tappa i en massa saker och så var rätten född! Vi blev tilldelade en skål med varmt vatten och fick själva lägga i ägg, kött, bambu och grönsaker (precis som pojken) för att sedan avsluta med risnudlarna. Gott, men lite mycket peppar för min smak. :)

Sen gick vi runt på stan, tittade lite och jag fick röra vid något port som skulle ge mig lycka och längre liv. Därefter var de snälla och körde hem oss till vår lägenhet och nu har vi gjort oss mackor med sylt av ett litet välkomstpaketet vi fick (bröd är svårt att få tag på men detta var väldigt gott). Vi kollar lite på kinesisk TV och ska strax sova. Imorgon har vi sovmorgon men ska ut på äventyr igen!

Jiu Xiang-grottorna

0 Läs mer >>
Location: Kunming 昆明, Shi Lin 石林, Stenskogen (Stone Forest Scenic Area)
Day: 14

Hej!
Som ni kanske märkt har vi inte längre wi-fi där vi bor och får förlita oss på andra källor (ex Starbucks). Alla inlägg kommer upp i efterhand men det kommer ändå skrivas dagligen.

Natten mellan tisdag och onsdag landade vi och fick tillgång till en lägenhet som goda vänner till Björns mamma har. Vi var väldigt trötta men tidigt nästa morgon skulle vi upp för att ta tåget med en student, Yashan, till Stenskogen. Tåget var inte det finaste eller snabbaste (tog tre timmar, med bil hade det nog bara tagit en) men det kostade bara 8kr per person och vi kunde sova lite.

När vi kom fram till rätt station tog vi bussen för 2kr per person till Stenskogen, käkade lunch och köpte inträde + speciella färdbevis för deras egna små transporter. Ganska dyrt inträde för att vara Kina 140kr för vuxen och hälften för student (dock funkande inte mecenat, endast kinesiska studenter). Färdbevisen kostade 25kr per person.

I Stenskogen gick vi omkring i ca 4 timmar och tittade, tog foton och småfikade. Att ta med egen mat rekommenderas, inte jättestort utbud och inte jättebilligt där, det finns gott om fikabord och härliga gräsplättar (som man inte får sitta på men alla gör det ändå). Björn tyckte det var lite synd; efter att Stenskogen utsetts till ett världsarv så har man byggt igen farliga gångar och gjort allt mer säkert (tråkigt) och kanske lite mer kommersiellt än när han var där som liten.

Efter det skulle vi ta oss till vårt hotell, det var lite krångligare. Bussarna stannar om man räcker ut handen så vi ställde oss vid vägen och väntade på buss nr 5 som skulle ta oss till busstationen. Det gick hyfsat snabbt och kostade också 2kr. Men på stationen väntade vi 45min på nästa buss och bestämde oss tillslut för att ta en taxi för 25kr (vilket var billigt för vi tog med oss en till som väntat på samma buss så vi var fyra som åkte i nästan 30min). Chauffören visste dock inte vart vårt hotell låg så vi tog ännu en taxi för 20kr dit.

Hotellet hade lite problem med att se vår bokning men tillslut checkade vi in! Vi vilade lite och spanade in alla småprylar dem hade (extra underkläder, kvinnliga respektive manliga våtservetter etc för en liten slant) innan vi åkte med Yashan till en populär restaurang, LLY, och åt supergod middag. Ca 150kr för alla tre! Mycket trevligt men sedan var vi alla ganska trötta och ville bara sova ut efter att ha blivit lätt solbrända (mycket bättre väder här!).

Stenskogen

2 Läs mer >>
Location: Shanghai
Day: 11

Hej allihopa där hemma i snörusket! Idag gick vi upp tidigt (åtta är fortfarande en ovanligt tidigt tid haha), slängde i oss frukost (en klassisk rissoppa med tillbehör så som grönsaker och ägg) och åkte till Hanzhou. Staden låg ca en timma från dalen, riktning tillbaka till Shanghai, och därifrån kom de flesta som vi firade nyår med i dalen.

Vi släppte av alla, tog en lunch på KFC och gick runt i staden längs en kaj runt en sjö som var en populärt turistmål. Många små stånd med kanderade frukter, solparaplyer och coola såpbubblor. Egentligen ville de visa oss en vattenshow med fontäner men vi var där för tidigt så vi gick mest omkring. Det är fortfarande mycket dimmigt så vi kunde inte se så mycket över sjön eller så.

Vi köpte i alla fall sockervadd för 10kr/yen och gick runt tills vi skulle träffas igen. Smög även in i ett shoppingcenter och fyndade på vero modas rea ;). Sen när vi möttes upp av Shi Hua bjöd de oss på sockervadd (haha, ja igen!) och så körde de oss till tågstationen där vi hoppade på ett magnettåg som kör i 300-400km/tim! (Dock åkte vi som snabbast 205km/tim)

Nu har vi tagit tunnelbanan till vandrarhemmet vi ska bo på några dagar. Ska käka lite och bara sova ut innan vi planerat något mer!

Hanzhou

Location:  桐庐县富春江 Tongluxian, Fuchunjiang
Day: 10

#felöversättning

Idag har vi åkt en runda med olika båtar runt på floden bland bergen och gått upp till (nästan) toppen. Det hela kostade 100kr så det var helt klart värt det (55kr för barn)! Vi fick även prova lite trampbåt och Chen Fan köpte armband till oss båda (trädde bara på det och sa varsågod haha! :) ). På bild syns också de otroligt söta tvillingarna som är superblyga för mig som är blond men de kan faktiskt lite engelska!

Rebecka

Today we went in trips with different boats on the river between the mountains and we also walk up to (almost) the top. It coasted 100kr/yen so totally worthy it (55 for kids)! In one of the pics are two super cute but shy twins (because of my blond hair and pale skin)!

Utflykt

0 Läs mer >>

Min nya favorit rätt som vi haft 3 dagar på raken nu består av smaksatt ris och innehåller kött. Allt detta inlindat i blad till små söta knyten!